АДВОКАТСКАЯ КОМПАНИЯ «ЧУДНОВСКИЙ И ПАРТНЁРЫ»

Норвезька рада у справах біженців (NRC)

16-17 червня 2017 року відбувся тренінг з питань надання правової допомоги внутрішньо переміщеним особам (ВПО).

16 червня 2017 року на порядок денний були винесені такі питання: презентація проекту ICLA; процедура взяття на облік ВПО. Правові аспекти призначення щомісячної адресної допомоги ВПО; отримання пенсій та інших соціальних виплат ВПО; оформлення правочинів щодо нерухомості, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях; відшкодування пошкодженого та зруйнованого житла на тимчасово окупованих територіях; реалізація права власності при переміщенні майна через адміністративні кордони з непідконтрольними територіями; оформлення спадщини.

17 червня 2017 року на порядок денний були винесені питання стосовно переміщення дітей через адміністративні кордони з тимчасово окупованими територіями; встановлення факту народження дитини.

Доповідачами даного тренінгу були: Андрій Костін – заступник голови ради адвокатів Одеської області; Наталія Якубовська – керівник проекту ICLA Норвезької ради у справах біженців; Бондаренко Ірина – начальник Управління Одеської міжрегіональної ресурсно – комунікаційної платформи Координаційного центра з надання правової допомоги; Надія Губарева – провідний юрист проекту ICLA Норвезької ради у справах біженців; Сербіна Анастасія – адвокат; Юлія Лісова – адвокат.

Учасниками тренінгу були представники з різних міст країни таких як: м. Полтава, м. Харків, м. Черкаси, м. Київ, м. Херсон, м. Сєверодонецьк, серед яких були представники м. Одеси: Костін А.Є., Чудновська О.М., Бондаренко І.Д., Пугач Р.І., Нечаєв Н.І., Шахназарян К.Е., Соломенцев І.А. які активно приймали участь у дискусії.

Основним питанням даного тренінгу був Проект ICLA.

Програма ICLA покликана допомогти переміщеним і постраждалим внаслідок конфлікту в Луганській та Донецькій областях особам реалізувати свої права та свободи, долати юридичні перешкоди за допомогою підвищення рівня правової обізнаності, надання правової інформації та юридичних консультацій.

Перш за все, необхідно розуміти, що внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Для постановки на облік ВПО і отримання відповідної довідки людина звертається із заявою до уповноваженого органу за місцем свого знаходження (проживання), а саме до:

  1. Уповноважених органів, якими є структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Київ держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад;

  2. Посадової особи уповноваженого органу, залученої в установленому порядку до участі в роботі регіонального штабу – у разі коли внутрішньо переміщена особа розміщується регіональним штабом з питань, пов’язаних із соціальним забезпеченням громадян України, які переміщуються з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції;

  3. Працівників житлово – експлуатаційних організацій або уповноважених осіб, визначених виконавчими органами сільських і селищних рад, за погодженням з уповноваженим органом – в місцях проживання внутрішньо переміщених осіб.

Форма заяви про взяття на облік ВПО, затверджується міністерством соціальної політики України і надається органом соціального захисту населення.

Заявник, підписуючи заяву, має надати згоду на обробку, використання, зберігання його персональних даних та персональних даних неповнолітніх внутрішньо переміщених осіб, які прибули разом з ним, відповідно до закону України «Про захист персональних даних».

Орган соціального захисту населення, до якого надійшла заява про взяття на облік ВПО:

  1. Приймає заяву та перевіряє правильність її оформлення та додані до неї документи;

  2. Перевіряє наявність обставин, згідно з якими людина може бути визнана ВПО;

  3. Приймає рішення щодо взяття на облік ВПО або відмову у взятті людини на такий облік;

  4. У разі прийняття позитивного рішення, вносить у Єдину інформаційну базу даних про ВПО відомості про особу і надає їй довідку про взяття на облік ВПО;

  5. У разі прийняття негативного рішення, відмовляє особі у взятті її на облік ВПО і письмово повідомляє про підстави такої відмови.

Якщо заявником надано необхідні документи із відміткою про реєстрацію місця проживання та території адміністративно – територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення, то таке звернення розглядається в день подання заяви.

У випадку, коли заявником надано необхідні документи без відмітки про реєстрацію місця проживання на території адміністративно – територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення (надано передбачені законом докази факту проживання на зазначеній території), то таке звернення розглядається протягом п’ятнадцяти робочих днів.

У результаті розгляду такого звернення, заявникові видається:

  1. Довідка про взяття на облік ВПО, форма якої затверджується Кабінетом Міністрів України;

  2. або рішення про відмову у вдачі такої довідки із зазначенням підстави для відмови.

Підставами для відмови у видачі довідки про взяття на облік ВПО є:

  1. Відсутність обставини, що спричинила внутрішнє переміщення;

  2. Наявність у державних органів відомостей про подання завідомо неправдивих даних для отримання довідки;

  3. Втрата документів, що посвідчують особу заявника, до їх відновлення;

  4. Відсутність відмітки про реєстрацію місця проживання на території адміністративно – територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення, та відсутність доказів, що підтверджують факт проживання на території адміністративно – територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення;

  5. Недоведеність доказами, наданими заявником для підтвердження факту проживання на території адміністративно – територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення, факту проживання заявника на зазначеній території.

Довідку отримує кожна дитина, у тому числі і та, що прибула без супроводу батьків, законного представника, а також дитина, що народилася у внутрішньо переміщеної особи.

У разі отримання рішення про відмову у видачі довідки, особа має право звернутися повторно після виникнення підстав, передбачених ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», або після усунення підстав, з приводу яких їй було відмовлено. Також особа не позбавлена права оскаржити рішення про відмову взяття на облік ВПО і видачу відповідної довідки в судовому порядку.

Норвезька рада у справах біженців (NRC) є незалежною, гуманітарною, неприбутковою, неурядовою організацією, заснованою у 1946 році. NRC допомагає, захищає та сприяє розв’язанню проблем біженців, внутрішньо переміщених осіб та людей, що постраждали внаслідок конфлікту або стихійного лиха. Надаючи допомогу , NRC задовольняє гуманітарні проблеми внутрішньо переміщених осіб та інших категорій, що страждають від конфлікту і, таким чином, запобігає подальшому переміщенню та сприяє розв’язанню проблемних питань.

NRC розпочала гуманітарну роботу в Україні в листопаді 2014 року і надає допомогу населенню Луганської та Донецької областей.

В України NRC реалізує програми в наступних сферах:

  1. Інформування, консультування та правова допомога (ICLA): надання безоплатної правової інформації і консультацій внутрішньо переміщеним особам та особам, що постраждали в результаті конфлікту, спрямовану на реалізацію їх прав і поліпшення доступу до правосуддя;

  2. Продовольча безпека: підтримка тваринництва з метою створення джерел доходу серед цивільного населення, що проживає вздовж лінії зіткнення; постачання насіння та добрив, надання обладнання для підтримки рослинництва і продовольчого забезпечення мешканців районів поблизу лінії зіткнення;

  3. Житло: ремонт пошкоджених будівель та надання матеріалів для ремонту житлових приміщень, що знаходяться у приватній та комунальній власності, у районах, що зазнали руйнування внаслідок конфлікту;

  4. Матеріальна допомога: надання предметів домашнього побуту для найбільш уразливих верств населення, що постраждало внаслідок конфлікту; сезонні гуманітарна допомога у вигляді вугілля, дров, паливних брикетів та теплих ковдр на зимовий період для мешканців негазифікованих будинків, що розташовані вздовж лінії зіткнення;

  5. Вода, санітарія та гігієна: ремонт водних мереж у місцевостях, де є перебої з водопостачанням, забезпечення питною водою місцеве цивільне населення вздовж лінії зіткнення, де доступ до питної води обмежений; постачання санітарно – гігієнічних наборів переважно для людей з обмеженими фізичними можливостями, літнього віку, самотніх матерів та родин, що приймають внутрішньо переміщених осіб.

Штаб-квартира NRC знаходиться в м. Осло. Головний офіс в Україні – у м. Київ та три польових офіси на сході України – у м. Сєвєродонецьк, смт. Станиця Луганська та м. Краматорськ.

NRC здійснює свою діяльність за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Норвегії, Європейського союзу та Агентства ООН у справах біженців.


Ольга Чудновська, адвокат

Адвокатської компанії «Чудновський та партнери»